donderdag 31 mei 2007

Hoe gezond is onze voeding nou echt? (artikel1)



Tegenwoordig zijn mensen steeds meer bezig met gezond leven. Niet alleen wordt er gesport, ook wordt er steeds meer gelet op gezond eten. Zo blijkt al dat het beeld van bijvoorbeeld jongeren die cola drinken en veel snacken de werkelijkheid niet meer verwoorden. Uit onderzoek blijkt zelfs dat ook jongeren gezond en vers eten verkiezen boven de makkelijke magnetronmaaltijden.Consumenten zoeken steeds meer naar gezond eten, ook al is de prijs die men hiervoor betaald hoger. De consumenten letten hierbij veel op zogenaamde “gezondheidslabels” en op etiketten waar teksten op staan als: light, met extra vitamines, granen en cholesterolverlagende middelen. In deze trend van gezond eten worden aan consumenten beloftes gemaakt over de producten die zij kopen, maar maken de zogenaamde “gezonde producten” deze wel waar?


Wanneer een consument een product koopt, zal hij eerder een product kopen waar een gezondheidslabel op staat. Het etiket lezen zij verder niet meer en een wetenschappelijke onderbouwing vinden zij niet interessant.Gevolg hiervan is dat consumenten denken dat ze gezonde producten kopen terwijl ze eigenlijk worden misleid. Neem bijvoorbeeld drinkyoghurt uit de schappen. De kreten op de pakken schreeuwen dat er 0% vet in zit, terwijl door suikers de yoghurt alsnog boordevol calorieën zit. Of kijk naar Special K van Kellog’s Cornflakes. De reclame vertelt ons dat met Kellog’s als ontbijt jouw gewicht en spijsvertering op peil houden. Maar als men het etiket goed leest, staat er toch dat de Cornflakes bijzonder veel suikers en calorieën bevatten en blijkt dus dat een persoon die graag gezond wil eten, beter ver van Kellog’s Cornflakes vandaan kunnen blijven.


Meerdere producten gebruiken verschillende logo’s om de consumenten te vertellen welke producten gezond zouden zijn. Zo is er het gezondheidsklavertje en het “ik kies bewust”-logo. Deze logo’s zijn echter alleen voor de producten van bepaalde producenten. Andere producten die misschien net zo gezond zijn worden hierdoor minder gekozen. Daarom wil de Consumentenbond al langer één systeem, voor alle producten.De producenten mogen van het Europees Parlement echter wel reclame blijven maken met teksten als: “extra vitamines toegevoegd”, “verrijkt met calcium” en “weerstandverhogend”. De producten moeten dan wel hun beloftes nakomen. Maar als een product net iets meer vitamines heeft dan zijn oudere editie, komt hij dus al snel de belofte ‘meer vitamines ’na, terwijl er misschien tegelijkertijd ook meer suikers in zitten.


Het aanbod van light producten is de laatste jaren fors gestegen. Consumenten worden overspoeld door light-producten. Niet alleen met producten zoals light sapjes en halve margarine maar ook producten zoals chips en frisdrank, die beweren dat ze light zijn. Dit is echte onzin want in chips zit nog steeds teveel zoutten en vetten die ongezond voor je zijn. Nederland groeit dicht. Kijk maar naar het snel groeiende aantal mensen met overgewicht, hart- en vaatziekte en diabetes. Daarom is het verstrekken van eerlijke informatie op producten van cruciaal belang. De verantwoordelijkheid voor het eetgedrag ligt bij de consument zelf, vind de overheid en bedrijfsleven. Dan moet de consument wel eerlijke informatie krijgen zodat hij zelf keuzes kunnen maken en dat ze kunnen zien welke producten nu echt gezond zijn. De Consumentenbond gaat er voor zorgen dat er een goede wettelijke omschrijving komt voor het gebruik van de misleidende term ‘light’.


Maar zijn er ook producten die wel degelijk een goede invloed op je gezondheid hebben?Cholesterol verlagende producten zijn een mooi voorbeeld hiervan. Volgens het financieel dagblad zijn er verschillende onderzoeken gedaan die deze belofte ondersteunen. Door plantaardige toevoegingen aan producten als margarine wordt de cholesterolwaarde verlaagd.We kunnen dus concluderen dat gezondheidslabels en gezonde producten een trend zijn op het gebied van eten. Consumenten gaan steeds meer geven om vetverlagende producten en producten die weinig suikers bevatten. De producent gaat mee in de trend. Hun producten laten zien wat er zo gezond is, maar verzwijgen wat er nog wel ongezond aan is. Wij voorspellen dat in de toekomst producenten door blijven gaan met het toevoegen van stoffen aan producten. Deze stoffen zullen steeds meer kunnen bijdragen aan onze gezondheid.

Geen opmerkingen: