donderdag 31 mei 2007

Interview gezondheid 50+

Introductie
Louise K. is 51 jaar, zij is juf van groep 6 op een basisschool en is tevens vakdocent gym op deze school.

Gezondheid

Waaraan denk jij als je aan gezondheid denkt?
Als ik denk aan gezondheid denk ik aan je fit en vitaal voelen en gezond eten en sporten. Dingen doen die je leuk vind en goed in je vel zitten.

En wat betekend gezondheid voor jou?
Gezond zijn is voor mij erg belangrijk. Op mijn leeftijd en met mijn werk vooral als docent gymnastiek merk je snel als je je niet goed voelt. Het is vermoeiend werk en daarom is het belangrijk dat je zo fit mogelijk bent. Ook buiten het werk denk ik dat je het allemaal zo lang mogelijk vol houdt als je zo lekker mogelijk in je vel zit.

Denk jij dat er de laatste tijd ontwikkelingen zijn geweest in de gezondheid?
Ik denk dat Sonja Bakker de laatste tijd erg in de mode is met haar dieet. Ikzelf doe ook aan Sonja Bakker, niet omdat ik mezelf erg dik vond ofzo, want dat was niet zo, maar ik wilde wel wat gezonder en gevarieerder leven en eten. In haar boeken staan veel verschillende gezonde dingen die je kunt eten. ik snoep nu veel minder en eet veel gevarieerder, ik merk dat ook wel aan mijn energie en conditie.

Leef je zelf ook gezond, vind je zelf?
Ik vind zelf dat ik wel gezond leef ja. Ik eet gezond niet te veel en niet te vet, ik eet voldoende groente en fruit. Ik eet gevarieerd zoals in de boeken van Sonja staat, als moet ik zeggen dat ik me niet helemaal aan haar patronen houdt. Ik kook ’s avonds gewoon wat ik zelf wil voor het hele gezin en houdt er dan rekening mee dat dat genoeg groentes zijn etc.

We hebben het al veel over eten gehad, dat is voor jou erg belangrijk zei je al, maar heb je dan ook bepaalde eetpatronen?
Ik eet ’s ochtends, ‘s middags en ’s avonds en tussendoor ook wel eens iets. Ik eet gevarieerd en gezond en snoep weinig tot niet. Met verjaardagen en feestjes hou ik er niet zoveel rekening mee, maar de volgende dag let ik er dan wel weer op en hou ik een soort van balansdag.

Een volgend onderwerp waar ik het graag over zou willen hebben is sport. Hoe belangrijk is sport in jouw leven?
Sport is voor mij erg belangrijk in mijn leven. ik heb vroeger veel gesport en ben ook gymdocent. Ik vind het belangrijk dat mensen veel bewegen. Vooral kinderen. Je ziet dat kinderen steeds dikker worden en steeds minder bewegen. Ik vind dat erg. Computeren is nu een soort sport, ze spelen niet meer buiten en sporten veel minder snoepen ook veel meer. Ik houd er ook rekening mee in mijn gymlessen dat ze veel bewegen en veel met bewegen bezig zijn. Ook de motoriek van kinderen is voor mij erg belangrijk.

Hoe vaak sport je zelf?
Ik zelf sport niet echt. Ik wandel veel en doe bijna alles op de fiets en ik geef gymlessen. Maar verder heb ik bijna een fulltime baan en heb ik het thuis ook erg druk dus heb ik niet echt de tijd om te sporten. Ik heb wel tot voor kort nog getennist, maar daar ben ik wegens een blessure mee gestopt.

We hebben het nu al een tijd gehad over gezondheid, maar waar denk jij aan als ik je over ongezond leven vraag?
Bij ongezond leven denk ik aan weinig beweging, veel vet eten en dingen doen die geen goed effect hebben op je gezondheid. Het is bewezen dat veel beweging en gezond eten goed voor je zijn en ik denk dat mensen die dit niet doen, die te weinig bewegen en te veel ongezond eten, dat die ongezond leven.

Denk je dat ongezond leven effect heeft op je geluk en op je leven?
Ik denk van wel ja, ik denk dat als ik zo ongezond zou leven ik me niet gelukkig zou voelen. Daarom ben ik ook aan de boeken van Sonja Bakker begonnen omdat ik vond dat ik er niet goed uitzag en ik was niet eens veel te dik. Voor mij is het dus erg belangrijk en ik denk ook wel dat het voor anderen erg belangrijk is. Het heeft ook effect op je gezondheid en niet lekker in je vel zitten is niet een positieve invloed op je geluk en je leven.

En denk jij dat dat ook effect heeft op de maatschappij?
Ook dat denk ik wel ja. Er zijn niet voor niets zoveel campagnes over gezond eten en veel bewegen. De maatschappij heeft daar uiteindelijk last van. Als je naar Amerika kijkt en hoeveel dikke mensen daar wonen en hoeveel daarvan ziek worden met hart en vaat ziekten, dat heeft allemaal invloed op de maatschappij. En Nederlanders gaan ook steeds ongezonder leven. Ik vind dat je gezondheid boven alles gaat. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen.

Evaluatie
De sfeer was tijdens het interview goed. Ze praatte erg vrij over het onderwerp en ik hoefde weinig door te vragen. Ze vertelde uit zichzelf al veel al bij elke vraag. Ik kon ook alles goed volgen. Het was duidelijk wat ze allemaal zei.

Door J. Ploeger

Geen opmerkingen: