donderdag 31 mei 2007

Interview Gezondheid boven de 20

Geïnterviewde: Lizzy F.
Interviewer: Robin H.

Introductie

ik ben Lizzy F., 20 jaar. Ik ben 2 jaar geleden geslaagd voor mijn vmbo en ben nu commercieel medewerker bij het bedrijf Eco Toilet.

Gezondheid

Gezondheid is voor veel mensen belangrijk, waarmee associeer jij gezondheid?
Bij gezondheid denk ik aan sporten en fit zijn. En ik associeer het met zo min mogelijk roken, drinken en proberen zoveel mogelijk gezond en niet te vet te eten.

Okey, wat betekent dat gezondheid voor jou?
Gezondheid is voor mij heel belangrijk. Wanneer je namelijk niet gezond leeft zie je dat snel aan mensen. Gezond eten is erg belangrijk. Het is namelijk niet gezond als je elke dag een patatje mayo eet (lacherig). En ik vind het erg belangrijk dat je gezond oud wordt. En ik denk dat zeker het te maken heeft met hoe je leeft. Ik denk wel dat je gewoon lekker moet eten wat je wil alleen wel met mate en in combinatie met bewegen.

Binnen de gezondheid zijn natuurlijk elke keer nieuwe ontwikkelingen, wat zijn voor jou nou echt trends geweest binnen gezondheid?
Sonja Bakker is een belangrijke trend binnen gezondheid. Zij is dan ook erg veel in het nieuws geweest. Vooral omdat haar dieet blijkbaar erg goed hielp. Zelf heb ik daar niet veel ervaring mee, omdat ik nog nooit een dieet gevolgd heb (lacherige toon). Ik ben namelijk lekker slank (lacherig en vol zelfvertrouwen). Voor de rest zie je erg veel bepaalde afslankpillen die beweren dat je binnen zoveel weken zoveel kilo lichter bent. Ikzelf geloof daar eigenlijk niet zo in. Wat is de reden dat je daar niet in gelooft? Ik heb het idee dat een bepaalde reclame je meer beïnvloed dan dat die pillen echt helpen.

Wat doe jij eraan om gezond te leven?
Ik let erop dat ik veel slaap en dat ik elke dag gezond blijf eten. Niet teveel tussendoortjes en probeer toch nog wel een beetje te sporten (lacherig) ook al heb ik er een hekel aan.
Maar hoe is jou eetpatroon dan?
Vooral goed je 3 maaltijden eten. Dus ontbijten, lunchen en avondeten. Tussendoor eet ik zo min mogelijk snoep, koek en chips. Ik eet vooral tussendoor crackers en sultana.
In de maatschappij vallen jou daarbij bepaalde trends op?
De ontwikkeling binnen voeding is vooral kant en klaar maaltijden. Mensen zijn namelijk de laatste tijd erg gehaast, alles moet snel. Dus het eten moet ook snel klaar zijn. Ze willen graag hun eten meenemen bijvoorbeeld in de trein. Ligt dat aan personen zelf dat ze zo gehaast zijn of zullen er andere redenen zijn? Ik denk dat mensen beïnvloed worden door hun omgeving. Wanneer mensen namelijk zeggen dat je al te dik ben, gaat diegene toch nadenken over ooh is het niet handig als ik nu wat gezonder ga eten en wat meer sporten. Ook heb je te maken met wat er allemaal in je omgeving te vinden is qua eten. Wanneer je namelijk tussen 6 Mac Donalds woont (lacherig) wordt je al snel verleidt om daar naar toe te gaan.

Wat betekent sporten voor jou?
Ik ben niet zo een fan van sporten. Ik heb wel altijd gedanst wat ik wel erg leuk vond. Helaas kan ik dat nu niet meer doen omdat ik een blessure heb aan mij knie. Op dit moment doe ik niks aan sport. Omdat ik er eigenlijk gewoon niks aan vind. Ik heb wel een tijdje gefitnesst, maar dat was ook alweer gauw over. Waarom kies je dan niet voor een sport in een groep? Dansen is namelijk ook met een groep en dat vind je al een stuk leuker. In een groep sport ik liever ook niet, omdat ik dan al gauw bang ben dat ik bepaalde fouten maken tegenover het team. Ik heb vroeger altijd gebadmintond, waarbij je vaak alleen speelde maar ook wel eens samen. En sommige mensen worden al zo snel “boos” als er iets fout gaat binnen de groep. En ik ben iemand die niet zo erg van kritiek houdt. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat ik sporten niet belangrijk vind.
Probeer je dan op een andere manier aan je lichaamsbeweging te komen?
Ik probeer wel zoveel mogelijk te doen aan lichaamsbeweging. Bijvoorbeeld op mijn school heb je een lift om mee naar boven te gaan, maar dan probeer ik zoveel mogelijk de trap te pakken. Voor de rest moet ik eigenlijk met de fiets naar het station gaan, maar doe ik niet omdat het vaak erg vroeg is ’s ochtends. Zo kun je eigenlijk meerdere dingen verzinnen waardoor je meer lichaamsbeweging krijgt. Net zoals dat mensen niet altijd maar de auto moeten pakken. Mensen kunnen ook gewoon de fiets pakken voor kleine afstanden.
Ongezond leven, wat is dat voor jou?
Onder ongezond leven versta: roken, drinken, weinig sporten en veel en vet eten.
Je ziet de laatste tijd erg veel mensen met overgewicht. Op de televisie wordt daar ook onwijs veel aandacht besteed. Soms denk je dat ook wel is “hoe kunnen mensen dit zover laten komen”. Maar blijkbaar zijn die mensen zo verslaafd aan vet eten dat er gewoon geen rem op zit. Deze mensen worden natuurlijk ook beïnvloedt door hun omgeving of door de media. Hoeveel reclames je niet al ziet over fastfood. Wanneer er namelijk geen reclame voor wordt gemaakt, zullen de mensen al minder snel naar een fastfoodrestaurant gaan. Je ziet het ook heel veel bij die aan het afvallen zijn. Zij moeten zich natuurlijk aan een bepaald eetpatroon houden. Dat doen ze dan gedurende periode, maar na dat dieet lijkt het alsof mensen altijd alleen maar nog dikker worden. Ik denk gewoon dat je niet teveel vet moet eten, maar gewoon alles met mate. Tuurlijk kan je een keer een patatje halen, maar als het maar geen dagelijkse bezigheid wordt. Ik denk dat het voor mensen moeilijk is om de verleiding voor eten of iets anders ongezonds te weerstaan. Ik neem even mezelf als voorbeeld. Als ik met mijn vriendinnen ga stappen neem ik wel eens voor om geen alcohol te gaan drinken. Maar wanneer mijn vriendinnen dan wel gaan drinken, halen ze mij vanzelf wel over en dan neem ik toch 1 wijntje. Want je denkt dat het geen kwaad kan. Dit is misschien een heel klein voorbeeld, maar zo begint het wel. Net zoals met roken. Elke sigaret die je opsteekt is niet goed voor je.

Denk je dat er bepaalde oorzaken zijn, waardoor mensen ongezond leven?
Oorzaken die er zijn voor ongezond leven is dat vaak mensen in de winter een beetje een dip hebben. Wanneer je dan ook niet lekker in je vel zit, ga je al sneller ongezond eten of roken of drinken. Ze hebben dan toch zo iets van ik voel me al niet goed, waarom zou ik dan wel goed gaan eten. Bij dit soort momenten merk je wel eens bij mensen dat ze dus niet zo stevig staan in hun schoenen.

Heeft ongezond leven gevolgen voor de maatschappij?
Ik denk wel dat de gevolgen voor de maatschappij van de gezondheid alleen maar groter worden. Ik denk dat mensen toch steeds ongezonder gaan leven. Je ziet het al in Amerika. Meer dan de helft daar heeft last van overgewicht en dat zie je ook steeds meer hier in Nederland gebeuren. Wanneer mensen dan ouder worden krijgen ze er last van hun ziekte en zullen er steeds meer mensen worden opgenomen in verzorgingsinstanties. Waardoor voor de iedereen de zorgverzekeringskosten ook weer zullen stijgen. Dat zou toch zonde zijn van het geld. Maar denk je dan niet dat mensen wanneer ze die hoge kosten zien, denken om gezonder te gaan eten? Dat denk ik wel, daar ben ik het wel mee eens. Maar als de mensen het dan pas beseffen, is het natuurlijk al te laat. We moeten ervoor zorgen dat dit probleem van de voren wordt opgelost en niet achteraf. Ik denk dat de maatschappij nog meer moet gaan doen aan gezond leven want zo zullen er dan meerdere mensen gezond oud worden.

Evaluatie

De sfeer was tijdens het interview goed. Ik had het idee dat de geïnterviewde zich erg op haar gemak voelde en daardoor gemakkelijk over het onderwerp kon praten. Ze wist er best veel over te vertellen. Ik kon ook alles goed volgen. Het was duidelijk wat ze allemaal zei. Ze vertelde ook veel uit zich zelf. Ik hoefde niet zoveel uit haar te trekken.

Geen opmerkingen: