donderdag 31 mei 2007

Interview Gezondheid boven de 50

Geïnterviewde: Marianne S.
Interviewer: Robin H

Introductie

Ik ben Marianne S., 53 jaar. Ik geef op dit moment les op een basisschool, groep 1 en 2.

Gezondheid

Gezondheid, waarmee associeert u dat?
Met een gezonde levensstijl. Wat verstaat u onder een gezonde levensstijl? Om oud te worden is het een voorwaarde dat je gezond leeft.

Wat betekent gezondheid voor u?
Het is belangrijk dat het er is, wanneer je namelijk ziek bent, kun je een hoop dingen niet doen.

Binnen gezondheid zijn er de afgelopen jaren een aantal ontwikkelingen en trends ontstaat. Welke trends en ontwikkelingen kent u?
Volgens mij is het de trend dat mensen steeds actiever omgaan met hun gezondheid. Je ziet het bijvoorbeeld al bij vijftigplussers die worden gestimuleerd om te gaan trimmen. De trend is volgens mij preventief beleid!

Hoe zorgt u ervoor dat u zelf gezond leeft?
Gezond eten, geen stress behalve alleen af en toe van me dochter (sarcastische en lacherige toon) en veel lichaamsbeweging.

Dan wil ik het nu even met u hebben over voeding. Hoe zit u persoonlijke eetpatroon eruit?
’s Ochtends ontbijt ik niet, wat ik eigenlijk wel moet doen. Ik eet ’s ochtends vaak een sultana met een kopje koffie. Ik neem dan brood mee naar me werk, die ik in de pauze op eet. Tussendoor probeer ik zo min mogelijk te snoepen. Voor de rest probeer ik voor het avondeten zoveel mogelijk gevarieerd en gezond te eten. Genoeg groeten en fruit. Daarbij probeer ik ook minimaal één keer in de week vis te eten.

Denkt u, dat er binnen voeding nog bepaalde ontwikkelingen zijn?
Ook daar is de trend volgens mij dat de mensen steeds gezonder willen eten. Vroeger haalden mensen sneller een patatje dan dat ze dat nu zouden doen. Nu denken mensen sneller dat het ten koste zal gaan van hun gezondheid.
Zal de omgeving op de gezondheid van mensen invloed hebben? Ik denk wel dat de omgeving invloed heeft, maar ik denk ook dat het te maken heeft met de verschillende sociale klassen. Je ziet het bijvoorbeeld ook met roken. In de lagere sociale klassen zie ik je dat er meer mensen roken. En ik denk doordat de hogere sociale klassen meer de besteden heeft, dat zij sneller zullen kiezen voor een gezonde voeding, omdat zij zich minder zorgen hoeven te maken over geldzaken. Ook denk ik dat de hogere sociale klassen in voeding meer interesse tonen. In de lagere sociale klassen hebben mensen vaak al meerdere problemen. Ze hebben bijvoorbeeld misschien moeite met werk zoeken en dergelijke. Denkt u dan niet dat de lagere sociale klasse wel erg wordt beïnvloed door de omgeving? Dat denk ik wel, want vaak ligt het ook je humeur wat je gaat eten. Wanneer jij je enorm ‘down’ voelt, heb je ook niet echt zin om over eten na te gaan denken. Het maakt dan niet zoveel uit wat je de hele dat door eet.

Wat doet u persoonlijk aan lichaamsbeweging?

Ik probeer er natuurlijk aan te doen. Maar ik denk niet dat het nodig is om enorm hard ergens voor te trainen. Ik denk wanneer je net alles met eten met mate doet kan dat ook met sporten. Je moet er voor zorgen dat je in ieder geval wel wat lichaamsbeweging heb, ook al is het maar dat je elke dag met je fiets naar je werk gaat in plaats van met de auto.

Dan nog even iets over ongezond leven, waarmee associeert u ongezond leven?
Roken, overgewicht en ook allerlei kwalen die je ervan kunt krijgen.

Worden mensen beïnvloed door een bepaald ongezond gedrag?
Ja, dat denk ik wel. Je moet namelijk bijvoorbeeld wel één keer in de week naar de Mac Donalds met je kind als je tenminste mee wilt doen. En als je dat niet doet, wordt je al sneller er op aan gesproken dat het zielig is voor het kind dat je niet naar de Mac Donalds gaat. Ook worden mensen door de verschillende reclames van fastfood restaurants op de televisie beïnvloed. Ze worden al sneller in de verleiding gebracht om er ook daadwerkelijk naar toe te gaan. Ook zie je het veel op scholen, daar worden ook niet meer al te gezonde dingen verkocht. Vooral op middelbare scholen zie je vooral dat er alleen snoep, chips en koek wordt verkocht en eigenlijk geen gezonde dingen.

Wat zal ongezond leven voor gevolgen hebben voor de maatschappij?
Het valt mij op hoelang mensen door kunnen blijven gaan met ongezond leven. Vooral met name in Amerika zie je heel veel dikke mensen. Dit zijn allemaal mensen die heel veel ongezond eten en weinig bewegen. En ik denk mensen die gezond leven meer weerstand hebben wanneer zij ziek zullen worden. En natuurlijk zie je wel veel dat mensen die ongezond leven toch heel oud worden, maar wanneer zij ziek worden toch minder weerstand hebben.

Evaluatie
De sfeer tijdens het interview was erg goed. De spreker kon er erg veel over vertellen en dacht er ook goed over na. Ik kon alles goed volgen en alles was vrij duidelijk. Ook vertelde zij veel uit zich zelf. Bij dit interview zie ik wel dat Marianne Scherpenhuijsen anders denkt over gezondheid dan Lizzy F.die ik al eerder heb geïnterviewd.

Geen opmerkingen: