donderdag 31 mei 2007

Interview gezondhied 20-50 jaar

Introductie

Mirjam N. is 22 jaar, zij is vorig jaar geslaagd voor haar Pabo en is nu werkzaam als juf van groep 1 en 2.


Gezondheid
Waaraan denk jij als je aan gezondheid denkt?
Als ik denk aan gezondheid denk ik aan fit zijn en niet ziek zijn, gezond eten. alles wat je kunt doen om gezond te blijven en te zijn.

En wat betekend gezondheid voor jou?
Nou gezondheid is denk ik een van de belangrijkste dingen in het leven, want als je niet gezond bent of iets mankeert dan is er altijd wel iets dat je niet kunt of mag en dat lijkt me heel vervelend als je door je gezondheid wordt belemmerd bij bepaalde dingen.

Denk jij dat er de laatste tijd ontwikkelingen zijn geweest in de gezondheid?
Ik denk dat Sonja Bakker de laatste tijd erg in de mode is met haar dieet. Ik denk dat het inderdaad ongezond is als je ongezond eet en leeft en als je te dik wordt, ook voor je hart en vaten. Maar ik denk dat er ook veel is gebeurd is qua medische ontwikkelingen. Qua medicijnen en er wordt volgens mij ook veel meer over wordt onderzocht en dat we nu veel meer kunnen. Er wordt ook meer aandacht aan besteed, denk aan Pink Ribbon en de Internationale Aidsdag.

Leef je zelf ook gezond, vind je zelf?
Ik vind zelf dat ik wel gezond leef ja. Ik eet gezond niet te veel en niet te vet, ik eet voldoende groente en fruit. Ik krijg genoeg zuivel binnen en eet volkoren brood. Daar denk ik ook wel om. En ik sport.

We hebben het al veel over eten gehad, dat is voor jou erg belangrijk zei je al, maar heb je dan ook bepaalde eetpatronen?
Nou ik eet in principe gewoon wat ik wil eten, maar mijn ritme is wel dat ik ’s ochtends ontbijt, ’s middags wat eet en ’s avonds een warme maaltijd neem. Tussendoor neem ik wel iets als een evergreen ofzo, en ’s avonds neem ik vaak nog wel even iets lekkers. Ik heb er dus wel een bepaald ritme in, maar ik let er niet persé op wat ik eet, maar in elk geval dat ik wel genoeg eet.


Een volgend onderwerp waar ik het graag over zou willen hebben is sport. Hoe belangrijk is sport in jouw leven?
Sport is voor mij erg belangrijk in mijn leven. Ik heb vroeger veel aan turnen gedaan, daar ook wedstrijden mee gedaan en best wat prijzen mee gewonnen en was daar erg intensief mee bezig, tot ik door een blessure niet meer verder kon. Toen ben ik intensief gaan balletten en bij Pardans gekomen, dat is een showgroep van de balletschool Schagen. Hier heb ik veel tijd en energie in gestoken tot ik het te druk kreeg met mijn school en mijn nieuwe baan en nu sport ik nog één keer in de week en dan de sport tennis. Dit is ook echt als hobby nu nog.
Ik zit nu toevallig met mijn been omhoog door de tennis. Maar sporten is wel belangrijk om fit te zijn en te blijven.

Hoe vaak sport je nu dan precies?
Ik sport 1x in de week. Nu ik dat zo hoor is dat eigenlijk heel weinig als ik bedenk hoeveel ik dat vroeger heb gedaan. Ik beweeg wel veel. Doe alles op de fiets en te voet, maar echt sporten is voor mij 1 uurtje in de week tennissen.

We hebben het nu al een tijd gehad over gezondheid, maar waar denk jij aan als ik je over ongezond leven vraag?
Als ik vind dat iemand ongezond leeft denk ik toch weer aan ongezond eten. ik denk namelijk dat dat een groot probleem kan worden als zoveel mensen zo ongezond blijven eten en steeds dikker worden. Veel snacken veel vet eten en veel snoepen. En dingen eten die niet goed voor je zijn. Maar je hebt natuurlijk ook ongezond in de zin van ziek zijn en ziektes en dat ik natuurlijk ook niet gezond. En ik denk bijvoorbeeld ook aan dikke mensen bij dikke mensen en ik vind dat mensen daar wel wat aan moeten doen.

Denk je dat ongezond leven effect heeft op je geluk en op je leven?
Dat denk ik wel ja. Ik denk dat je je niet echt gelukkig voelt als je ongezond leeft. En ik denk ook dat je minder fit bent en je ook veel minder fit voelt, want als je of ongezond eet en je krijgt niet voldoende voedingstoffen binnen, voel je je niet fit. Maar ik denk ook dat je je niet gelukkig voelt als je ongezond leeft, als je ziek bent dan voel je je natuurlijk sowieso rot, want je kunt dan niet de dingen doen die je wilt doen. Maar ik denk dat als je zelf zo leeft dat dat ook wel invloed heeft op je geluk in je leven ja.


En denk jij dat dat ook effect heeft op de maatschappij?
Dat denk ik uiteindelijk wel ja. Ongezonde mensen zijn ook sneller ziek. Dat heeft natuurlijk ook weer invloed op je werk. Hoe meer ongezonde zieke mensen er zijn hoe meer last je daar van krijgt in de maatschappij. Ook meer mensen moeten met hart en vaatziekten naar het ziekenhuis wat ook invloed heeft op de rest van de maatschappij.

Evaluatie
De sfeer was tijdens het interview goed. Ze praatte erg vrij over het onderwerp en ik hoefde weinig door te vragen. Ze vertelde uit zichzelf al veel al bij elke vraag. Ik kon ook alles goed volgen. Het was duidelijk wat ze allemaal zei.

Door J. Ploeger

Geen opmerkingen: